تبلیغات
ترفند و آموزش - 30 ترفند برای کامپیوتر
 
ترفند و آموزش
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : hamid
نویسندگان
نظرسنجی
بزرگترین شرکت کامپیوتری دنیا کدام است؟







آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
تغییر سیستم عامل پیش فرض درWindows XP/2000/NT : 
این تنظیمات در فایل Boot.ini کنترل می کند که کدام سیستم عامل بطور پیش فرض و در صورت عدم انتخاب از سوی کاربر اجرا شود. 
ویژگی فقط خواندنی فایل BOOT.INI را غیر فعال کنید. این فایل بطور معمول در مسیر: C قرار دارد. سپس آن را در یک ویرایشگر متنی باز کنید. 
در قسمت [boot loader] مقدار گزینه '=default ' را برابر یکی از سیستم عامل های موجود در قسمت[operating systems] که مورد نظر شماست قرار دهید. 
برای مثال برای بارگذاری ویندوز NT که در اولین پارتیشن سیستم شما و در مسیر /WINNT قرار دارد عبارت زیر را وارد کنید : 
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINNT 
تغییرات در مرحله بعدی راه اندازی به سیستم شما اعمال می شون
چگونه با Windows Media Player عکس بگیریم: 
اگر خواستید در زمانی که فیلمی را در ویندوز مدیا پلیر می بینید از صحنه ای عکس بگیرید با ترکیب دو کلید ctrl  اینكار را انجام دهیم 


Backup گرفتن از آدرس ها و اطلاعات موجود در بخش Favorites: 
اگر شما هم از كاربران پر و پا قرص اینترنت هستید، به طور یقین لیست ارزشمندی از اسامی و آدرس سایت های مورد علاقه خود را در ستون Favorites نگه داری می كنید. بسیاری از كاربران از این مساله گلایه مند هستند كه با عوض كردن ویندوز و نصب یك ویندوز جدید، لیست سایت های مورد علاقه آنها در ستون Favorites از بین می رود. در این قسمت چگونگی BackUp گرفتن از آدرس ها و اطلاعات موجود در این ستون را آموزش دهیم. در ابتدا برنامه Internet Explorer خود را باز كنید و از منوی File ، گزینه Import and Export … را انتخاب كنید سپس بر روی Next كلیك كنید و از لیست موجود Export Favorites را انتخاب كرده و بر روی Next كلیك كنید. پس از مشاهده لیست آدرس سایت ها و تعیین محلی برای ذخیره شدن فایل BackUp ، بر روی Finish كلیك كنید. خب كار تمام است! هم اكنون شما از منوی Favorites خود یك نسخه پشتیبان در اختیار دارید. برای استفاده از این نسخه پشتیبان در یك ویندوز جدید، در برنامه Internet Explorer از منوی File ، گزینه Import and Export … را انتخاب و سپس از لیست موجود Import Favorites را انتخاب كرده و بر روی Next كلیك كنید. سپس محل ذخیره فایل BackUp در سیستم خود را نیز وارد كنید و كار را به پایان برسانید. شما همچین می توانید این نسخه بك آپ را كه یك فایل HTML است به كامپیوتر دیگری برده و در آنجا Import كنید. 
________ 

افزودن متن دلخواه در کنار ساعت ویندوز: 
با این کار متن کنار ساعت ویندوز خود را تغییر خواهید داد: 
1- فرمان Regedit را در قسمت RUN ویندوز وارد کنید. 
2- به کلید زیر بروید. 
HKEY_CURRENT_USERControl PanelInternation 
۳- داده ای رشته ای ( نوع String ) با نام S1159 ایجاد کرده ( در صورتی که از قبل ایجاد نشده باشد) و متن دلخواه خود را در آن وارد کنید. 
-4 داده رشته ای دیگر با نام S2359 ایجاد کرده و متن دلخواه دیگری را در آن وارد کنید. توجه کنید که در ویندوز XP اگر فارسی را فعال کرده باشید می توانید عبارات را فارسی تایپ کنید. 
________ 

مشکلی که کاربران هنگام خروج از ویندوز دارند: 
شاید تا کنون به این مشکل برخرد کرده باشید که وقتی میخواهید از ویندوز خارج شوید، پیغامی مبنی بر اینکه آیا می خواهید برنامه ای که در حال اجراست از حافظه خارج کنید یا نه. برای اینکه ویندوز 
به طور اتوماتیک این برنامه ها را از حافظه بیرون بیاورد، بدین شکل عمل کنید: ابتدا در Run فرمان Regeditرا تایپ کرده و سپس آدرس زیر را دنبال کنید: HKEY_USERDEFAULTControl panelDesktop 
حالا یک مقدار رشته ای Auto EndTasks بسازید و به آن مقدار1 بدهید. و اگر هم که بود فقط به مقدار عدد 1 تغییر دهید. 
________ 
افزودن پسورد دوم برای ورود به ویندوز XP: 
در ویندوز XP می توانید قبل از فعال شدن هر حساب کاربری ( USER ) ها پسورد دیگری قبل از همه این ها قرار دهید . انتخاب این پسورد سبب خواهد شد تا دیگران قبل از ورود به ویندوز از دو سپر امنیتی عبور کنند. برای اضافه نمودن این پسورد به ویندوز مراحل زیر را دنبال کنید : 
1)در کادر محاوره ای RUN عبارت Syskey را تایپ کنید و سپس OK کنید . 
2)در پنجره ظاهر شده با سر برگ Securing the Windows XP Account Database روی گزینه Update كلیك كنید. 
3)حال در قسمت Password Startup پسورد دلخواه خود را وارد کنید و پنجره را با OK ببندید. 
4) در صورت لزوم می توانید در قسمتSystem Generated Password پسورد را بر روی Floppy Disk ذخیره نمائید تا فقط با استفاده از آن قادر به عبور باشید. از این پس زمانی که سیستم روشن و یا ریبوت شود . پسورد امنیتی قبل از ورود به حساب های کاربری ظاهر می شود و برای ورود از شما پسورد در خواست می کند. 
( توجه: اگر پسورد را سه مرتبه اشتباه وارد کنید سیستم ریبوت می شود.) 
________ 

نحوه تغییر اطلاعات نام و کمپانی بعد از نصب ویندوز: 
توسط این ترفند شما میتوانید نام شركت و خریدار ویندوز XP خود را به دلخواه تغییر دهید. مراحل زیر را دنبال كنید : 
ابتدا از طریق قسمت RUN تایپ كنید regedit و Enter بزنید، بعد از این كه وارد رجیستری شدید این كلید را بیابید : 
HKEY_LOCAL_MACHINSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersion 
در صفحه سمت راست بر روی RegisteredOrganization دوبار كلیك كنید و در قسمت Value data اسمی را كه می خواهید تایپ كنید. سپس OK بزنید. برای تغییر نام شركت یا همان كمپانی سازنده در صفحه سمت راست بروی RegisteredOwner كلیك كنید و بعد نامی كه می خواهید بگذارید و Ok را بزنید. 
________ 

تغییر مدت زمان مشاهده لیست Startup: 
این تنظیمات به شما امکان می دهد تا تنظیمات پیش فرض Startup List را که 30 ثانیه می باشد و امکان تغییر منو را در این مدت به کاربران می دهدرا تغییر دهید. ویژگی فقط خواندنی فایل BOOT.INI را غیر فعال کنید . این فایل بطور معمول در مسیر: C قرار دارد. سپس آن را در یک ویرایشگر متنی باز کنید . در قسمت [boot loader] مقدار گزینه '=timeout' را برابر مقادیر زیر قرار دهید : مدت زمان را بین 1 تا 999 ثانیه در نظر بگیرید . برای آنکه ویندوز فورا بوت شود مقدار آن را برابر '0' قرار دهید برای آنکه سیستم تا زمانی که شما تعیین نکرده اید در همان وضعیت منو باقی بماند مقدار را برابر '1-' قرار دهید. تغییرات در مرحله بعدی راه اندازی به سیستم شما اعمال می شوند. 

________ 

نمایش زمان در دسترس بودن ویندوز 
شما یک مدیر سیستم هستید و نگهداری از سرور یکی از مهمترین وظایف شماست. آیا برای شما جالب نخواهد بود که بدانید از زمان راه اندازی سرور تا این لحظه زمانی که سرور در دسترسی بوده (Uptime) به روز/ساعت/دقیقه/ثانیه مجموعاً چقدر است و همینطور زمانی که در دسترس نبوده (Downtime) و نسبت این دو، که تشکیل دهنده درصد در دسترس بودن را نمایش میدهد. جالب است، نه؟! شاید جالب تر هم باشد اگر بدانید سرور در چه تاریخ ها و زمانهایی دوباره راه اندازی شده (Boot) و فاصله زمانی بین هر Boot چقدر بوده و باز شاید جالب باشد که بدانید چه تاریخ و زمانهایی دستور Shutdown صادر شده! و قبل از هر Shutdown سرور چه زمانی Up بوده؟ و اینکه تعداد BlueScreenها تا این لحظه چه مقدار است!؟ 
همه آنچه گفته شد با Uptime Tool و دستور uptime.exe در ویندوز NT،2000 و XP امکان پذیر است و فقط باید ابتدا آن را از سایت مایکروسافت که در بالا به آن لینک دادم دریافت کنید. (اگر آدرس تغییر کرده بود در سایت مایکروسافت uptime.exe را جستجو کنید.) 
روش کار با این فرمان بسیار ساده است و اگر بعد از استخراج فایل uptime.exe آن را در systemroot که در ویندوز 2000 بنام WINNT و در ویندوز XP بنام Windows ایجاد میگردد قرار دهید از هر نقطه از Command Prompt می توانید به راحتی با اجرای دستور بدون پارامتر خاصی یک گزارش کلی از آخرین بار که سیستم بوت شده ببینید. 
با دستور uptime /s می توانید اطلاعات ریزتری را نیز نمایش دهید. 
اما یک نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید استفاده از پارامتر Hearbeat است. برای اینکه سرور قادر باشد اطلاعات مربوط به مدت Shutdown بودن را زمانیکه به درستی نتوانسته پروسه Shutdown را طی کند ذخیره سازد باید با استفاده از uptime /heartbeat آن را فعال کنیم (اگر از این دستور بر روی سرور استفاده میکنید حتماً Heartbeat را فعال کنید). باید توجه داشت که با فعال کردن این گزینه uptime هر پنج دقیقه اطلاعاتی را بر روی Registry ثبت میکند لذا برنامه پیشنهاد میکند از فعال کردن این گزینه بر روی سیستم عاملهایی که بر روی Notebook نصب شده خودداری کنید تا اختلالی در Power Management ایجاد نگردد.برای آگاهی از پارامترهای مختلف این دستور از ?/ Uptime استفاده کنید. 

________ 

محدود کردن دسترسی به Control Panel و اجزای آن 
شاید محدود کردن کاربر در اعمال تغییرات در سیستم یکی از روشهای مناسب برای جلوگیری از از کار افتادگی سیستم در اثر تغییرات غیر لازم میباشد. بسیار دیده شده که کاربران از تغییر محیط، شرایط و یا نحوه کار سیستم نسبت به قبل گلایه دارند و مدعی هم هستند که هیج تغییری اعمال نکرده اند. این مساله ای است که اغلب سرپرستان سیستمها با آن مواجه هستند و مایکرسافت در ویندوز 2000 و XP امکانی را بنام Group Policy در ویندوز گنجانده که بتوان دسترسی یه سیستم را به طرق مختلف محدود کرد.Group Policy این امکان را فراهم میکند تا بتوان Control Panel را به روشهای مختلف کنترل کرد: 
1- دسترسی به Control Panel و اجزای آن را به طور کل از کار بیندازید. 
2- فقط گزینه های خاصی در Control Panel نمایش داده شوند. 
3- گزینه های خاصی را از دید کاربر مخفی کند. 
برای آغاز کار ابتدا باید وارد کنترل Group Plolicy بشوید که یکی از روشهای دسترسی به آن اجرا gpedit.msc از گزینه RUN در منوی Start می باشد. 
جهت از کار انداختن Control Panel مراحل زیر را طی کنید: 
1- از منوی Start گزینه Run را انتخاب کنید و بعد از نوشتن gpedit.msc با زدن دکمه OK آن را تایید کنید. 
2- در قسمت User Configuration به Administrative Templates بروید و با زدن علامت + کنار آن به گزینه های آن دسترسی پیدا کنید و Control Panel را انتخاب کنید. 
3- اگر از ویندوز 2000 استفاده میکنید بر روی Disable Control Panel و اگر از XP استفاده میکنید بر روی Prohibit access to the Control Panel دوبار کلیک کنید. 
4- گزینه Enable را انتخاب کنید و OK را بزنید 
حالا دیگر هیج یک از کاربرها قادر به دسترسی به Control Panel نیستند حتی شما Administrator عزیز!!! 
متاسفانه در یک سیستم Workgroup محدودیت به تمامی کاربرهای سیستم اعمال میشود حتی Administrator و برای رهایی از این مشکل باید از یک سیستم مبتنی بر Domain استفاده کرد تا بتوان با استفاده از OU ها تغییرات را به کاربرها و گروههای خاص اعمال کرد. 
نمایش و عدم نمایش گزینه های مورد نظر: 
شما می توانید جهت دور کردن کاربر از گزینه های خاص در Control Panel اقدام به مخفی کردن گزینه های خاص بکنید و یا اگر قصد مخفی کردن اغلب کنترلها را دارید می توانید از گزینه دیگری استفاده کنید که به شما اجازه می دهد به فقط گزینه هایی که مایلید را نمایش دهد: 
1- مراحل 1 و 2 حالت قبل را دنبال کنید. 
2- بر روی Hide Specified Control Panel Applets دو بار کلیک کنید و Enable را انتخاب کنید. 
3-بر روی Show کلید کنید و در پنجره جدید دکمه Add را بزنید. 
4- حالا در پنجره جدید نام کنترل مورد نظر خود را بنویسید. نامی که وارد میکنید باید عیناً نام کنترل مورد نظر در Control Panel باشد.را انجام دهید.




نوع مطلب : ترفند، 
برچسب ها : 30 ترفند برای کامپیوتر،

       نظرات
یکشنبه 22 اسفند 1389
hamid